Zestaw filtrów Expert Kit Cokin Z-Pro (U3H4-22)
- Dostępność: Na zamówienie
- Przesyłka: od 0 zł
-
Bezpieczne zapakowanie przesyłki
- Zwrot 14 dni / Gwarancja 2 lata
Zestaw Expert Kit dla systemu Cokin Z-Pro zawiera:
- Uchwyt standardowy Cokin P
- Filtr pełny szary ND4 Z153
- Filtr połówkowy szary ND4 Z121M
- Filtr połówkowy szary ND8 Z121
- Adapter Z467 o średnicy 67mm
- Adapter Z472 o średnicy 72mm
- Adapter Z477 o średnicy 77mm
- Adapter Z482 o średnicy 82mm
Numer katalogowy: U3H4-22
Filtry w zestawie
Z153 - Filtr pełny szary ND4 przyciemnia o 2 stopnie przysłony. Pozwala na dłuższą ekspozycję.
Z121M - Filtr połówkowy szary ND4 z przejściem gradacyjnym medium przyciemnia o 2 stopnie przysłony. Idealny do fotografii nadmorskiej i górskiej.
Z121 - Filtr połówkowy szary ND8 z przejściem gradacyjnym hard przyciemnia o 3 stopnie przysłony. Idealny do fotografii nadmorskiej i górskiej.
Adaptery Cokin Z-Pro
Pierścienie te pozwalają nam dołączyć uchwyt filtrów do obiektywu. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy obiektyw – z którym chcemy stosować filtry Cokin – ma gwint umożliwiający zamontowanie adaptera. Następnie należy określić rozmiar gwintu – informacja ta najczęściej jest podana na pierścieniu okalającym przednią soczewkę obiektywu. Znając średnicę gwintu, możemy dobrać odpowiedni rozmiar adaptera, a następnie go wkręcić. Jeżeli dysponujemy kilkoma obiektywami o różnych średnicach, to wystarczy dopasować adapter do konkretnego rozmiaru.
Uchwyt standardowy Cokin Z-Pro
Pozwala na zamocowanie trzech filtrów. Jest szybki w konfiguracji i łatwy w użyciu, wystarczy go nasunąć na adapter, który wkręciliśmy wcześniej na gwint obiektywu. Współpracuje doskonale z obiektywami nie wpływając na pracę autofocusa, ostrzenia manualnego, czy użytkowania obiektywów zmiennoogniskowych. Materiały użyte do jego produkcji są odporne na duże zmiany temperatury, a powłoka „granitowa” uchwytu filtra jest zawsze przyjemna w dotyku, bez względu na warunki pracy.
Filtry neutralnie szare
Znane jako filtry ND, blokują pełne widmo światła widzialnego jednocześnie pozostawiając naturalne kolory. Są używane do redukcji światła wpadającego przez obiektyw aparatu, dając kontrolę nad czasem naświetlania i głębią ostrości bez powodowania zmian w kolorystyce i kontraście zdjęcia. Dzięki możliwości dłuższego czasu naświetlania filtry te pozwalają uzyskać ciekawe efekty rozmycia chmur na niebie, płynącej wody w wodospadzie, idealnie gładkiej powierzchni morza czy uchwycie smugi światła przejeżdżającego pociągu. Filtry szare są także bardzo przydatne w celu uniknięcia nadekspozycji.
Filtry połówkowe
Filtry gradacyjne (połówkowe) szare są przezroczyste u dołu, w połowie przechodząc stopniowo w szary odcień, najsilniejszy u góry. Mają szarą tonację i są stosowane do redukcji światła wpadającego przez obiektyw aparatu, dając kontrolę nad czasem naświetlania i głębią ostrości. Filtry połówkowe mają zastosowanie w sytuacjach, gdzie części kompozycji kadru mają różne stopnie jasności, np. różnica pomiędzy jasnym niebem a ciemną ziemią. Filtry te umożliwiają zrównoważenie ekspozycji obrazu i są wręcz niezbędne przy próbie wykonania zdjęcia w dynamicznie zmieniających się warunkach oświetleniowych jak zachód czy wschód słońca.
Filtry gradacyjne pozwalają:
- zrównoważyć kontrasty
- uniknąć przepaleń
- wyciągnąć więcej szczegółów z cieni
Jak korzystać z filtra połówkowego?
Aby określić, jaki filtr jest potrzebny do tego, by wyrównać kontrast oświetlenia, należy podzielić fotografowaną scenę przynajmniej na dwie strefy: pierwszą jasną, na którą będzie nałożony filtr, i drugą, która pozostanie neutralna. Następnie używając punktowego pomiaru światła w aparacie lub za pomocą ręcznego światłomierza zmierzyć różnicę oświetlenia. Uzyskany wynik trzeba przeliczyć na różnicę w stopniach EV i do tak otrzymanego wyniku dopasować odpowiedni filtr. Przykład: Jeżeli różnica pomiędzy strefą jasną a ciemną wynosi 2 EV, to aby optymalnie naświetlić daną scenę, należy użyć filtra połówkowego ND4 (0.6).
Należy zwrócić uwagę na to, jaki jest kąt ustawienia filtra oraz gdzie przebiega granica pomiędzy jasną a ciemną partią filtra. W zależności od tego jaki jest fotografowany motyw, można dobrać filtry o miękkim i ostrym gradiencie.
Przykład: Jeżeli na naszym zdjęciu pojawia się prosta linia horyzontu, np. powierzchnia morza, to odpowiednim filtrem będzie filtr o ostrym przejściu. Jeżeli natomiast będziemy fotografować poszarpaną linię koron drzew, to optymalny będzie filtr połówkowy z miękkim gradientem.
Pamiętajmy, że stopień domknięcia przysłony będzie miał wpływ na efekt uzyskiwany na zdjęciach. Mocne domknięcie przysłony spowoduje, że gradient filtra połówkowego będzie wyraźniej zarysowany. Użycie dużych otworów przysłony spowoduje, że będzie on łagodniejszy. Przed finalnym wyzwoleniem migawki zalecane jest użycie funkcji podglądu głębi ostrości, by ocenić uzyskiwany efekt.
Po jakimś czasie stosowania filtrów połówkowych użytkownik nabiera wprawy i po pewnym czasie może dobierać filtry bez pomiarów światłomierzem, co bardzo przyśpiesza i usprawnia pracę. Warto pamiętać, że uchwyty filtrów Cokin pozwalają na montaż do trzech filtrów jednocześnie. Podczas fotografowania scen o bardzo dużych różnicach pomiędzy strefami światła i cienia możliwość zastosowania dwóch lub trzech filtrów w tym samym czasie może okazać się nieoceniona. Pełny komfort fotografowania zapewnia zestaw trzech filtrów połówkowych: ND2, ND4 i ND8.
Najczęściej oglądane